Dag 1.
I dag har jeg så smått startet med innleveringen.
Jeg har redigert et renderbilde fra CAVm1 i photoshop, og laget meg texturer fra bilder jeg har tatt selv.
* Redigering av renderbilde:
![]() |
1. Originalbildet slik det ble rendret. |
![]() |
2. Fargebalansen endret litt mot rødt og grønt for å få bildet varmere. |
![]() |
3. Forsterket kontrastnivået i bildet mye, og gjort bildet lysere. |

4. Endelig resultat Gjort bildet enda lysere og gjort fargee klarere med "levels" |
* Fra bilde til sømløs texture/materiale:
Tid brukt: 2 timer
________________________________________________________________
Dag 2.
I dag har jeg Laget ferdig noen foilages og utforsket muligheter i photoshop for komposering
* Oppgavedag 2:
Oppgaven gikk ut på å lage en fotomontasje i photoshop.
Slik gikk jeg frem:
![]() |
1. Fant et passende hus, La til mine egne texturer (Fra dag 1) på vegger og uteplass, satt hvor solen skulle stå og rendret bildet. |
![]() |
2. Fant et passende bakgrunnsbilde. Dette fant jeg på PCen min. Det er tatt ved Smøla. |

3. Satt inn bilder med foilages. Her er det til høyre en silhuett av min mor. Til høyre er treet jeg brukte, under er alfa-layeret. Det fungerer slik at det gjør det gjør hvitt gjennomsiktig. |
Tid brukt: 4 timer
________________________________________________________________
Dag 3.
I dag setter jeg inn foilages i autocadscenen med drømmehytta mi og renderer dette. Jeg lager også et bilde av hytta i photoshop med foilages satt inn etter rendering.
![]() |
Her er hytta render "ren" fra Autocad, ingen foilages eller bakgrunn, denne skal jeg endre i Photoshop. |
![]() |
Her er hyttebildet fra Photoshop. Alle foilages og bakgrunn er satt inn med PS. Tid brukt: 2 timer |
![]() |
Her er hyttebildet mitt rendret i Autocad med foilages. Tid brukt: 2 timer |
Når man renderer i autocad regner autocad ut skyggevinkler og alt slikt for deg, så det trenger man ikke tenke på, men du har lite kontroll over hvordan fargene blir seende ut osv. Det kan være vanskelig å lage skygger fra foilages siden disse er 2d, så man er litt begrenset til hvilke vinkler man kan sette foilagene i forhold til sola uten å begynne å trikse.
I PSmå alt gjøres manuelt, skyggene er kanskje det mest tidkrevende. finne ut hvor lange skyggene skal være foreksempel, for å prøve å få til det så jeg vinkelen skyggen falt fra taket og prøvde å matche denne med vinkelen på toppen av treet til enden av skyggen. Når man skal ha en bakgrunn på andre siden av et vindu må man huske på å fjerne bakgrunnen fra renderbildet først for å gjøre plass til ønsket bakgrunn, deretter lage en effekt som minner om lysbrytningen i vinduet. heldigvis var det ikke så mye av det i mitt bilde.